Suzanne - India, Nepal, Tibet en China

China 2012 - Gigantische Terracottaleger

22 mei

In 1974 waren boeren bezig met het graven van een waterput. Tot hun grote verbazing stuitten zij opeens op enkele beelden. Iedereen weet over welke beelden ik het heb... over de Terracottabeelden natuurlijk. Naar schatting zijn er 6000 á 7000 soldaten, paarden en koetsen begraven onder de grond, gemaakt van gebrande pottenbakkersklei (de meeste licht bruin gekleurd). De beelden zijn gemaakt in 221-214 v.Chr. en naar schatting zijn er toen zo'n 700.000 arbeiders ingezet (ruim twee keer zo veel als bij de Chinese Muur). De krijgers zijn gemiddeld 1,87 m groot. Je kunt het Terracottaleger terug zien in 4 verschillende kuilen. In kuil 1 kom je oog in oog te staan met ruim 1100 soldaten. De archeologen zijn er nog druk bezig met het uitgraven van de rest van de soldaten en paarden. Kuil 2 is pas in 1976 ontdekt met 1000 soldaten, onderverdeeld in strijdwagens, cavaleristen en voetsoldaten. Indrukwekkend als je beseft wat voor een groot aantal nog onder de grond is begraven of nog in delen over de hele hal is verspreid. Opeens zie je een hand, been of hoofd onder de grond liggen terwijl je geen benul hebt in welke formatie deze ooit heeft gestaan.

Ik heb ruim de tijd uitgetrokken voor iedere kuil om de verschillende gezichten, uitdrukkingen en poses goed in me op te nemen. Bij aankomst van kuil 3 heb ik me nog meer verwonderd over het gigantische leger. Dit is namelijk het hoofdkwartier van het leger. De strijdbijlen, koetsen en nog meer kun je er zien liggen in een soort museum. Er lopen diverse gidsen die je maar al te graag iets vertellen over de voorwerpen. Kuil 4 is helaas leeg aangetroffen, al had mijn hoofd niet nog meer indrukken kunnen verwerken. Het gigantische Terracottaleger heeft zeker mijn aandacht getrokken. Ik vraag me af hoe dat men vroeger met zo weinig middelen, zo'n ontzettend mooi leger van beelden heeft kunnen maken?

Bij het Terracottaleger vind je in een achterhoek ook een theehuis. Een vrouw nodigde mij uit aan een tafel waar zij een theeceremonie voorbereidde. Met diverse theekopjes en theekruiden maakt ze overheerlijke thee klaar. Tijdens de theeceremonie heb ik mijn blocnote erbij gepakt om de herinneringen aan het Terracottaleger meteen op te schrijven. Mijn hoofd lijkt de laatste dagen wel een zeef, ik neem niets meer op en vergeet alles vrijwel direct.
In 1380, tijdens de Ming-dynastie, werd de Drum Tower gebouwd. De drums werden gebruikt om de tijd met een signaal aan te duiden en soms ook als een alarm in noodsituaties. De Drum Tower is 34 meter hoog en 53 m breed met twee verdiepingen. Rondom de Drum Tower is een groot warenhuis gelegen en diverse koffietentjes. Van al het lopen heb ik genoeg calorieën verbrand om bij de Starbucks het de caramal macchiato weer aan te laten vullen haha.

Voor ik het weet is de avond alweer gevallen in het moderne Xian en besluit ik op een Chinese traditionele wijze mijn buikje te vullen, namelijk met dumpling. Dumplings worden gegeten tijdens het Lentefestival om het begin van het nieuwe jaar aan te kondigen. Door ze te eten laten Chinzen zien dat ze elkaar geluk en voorspoed voor een nieuw jaar toewensen. Je zit met een aantal mensen aan een ronde tafel waarbij de dumplings constant neergezet worden. Dumpling is een 'deegbal' (halve maan, rond of plat) met daarin diverse vullingen. De dumplings die ik gegeten heb waren gevuld met vis, schaal en schelpdieren, varkensvlees, rundvlees, kip en vooral met veel groenten. Ik heb mijn vingers erbij afgelikt en ik raad het dan ook een ieder aan!

Na mezelf helemaal vol gegeten te hebben, had ik eigenlijk wel zin om terug naar het hotel te lopen. Nina, Floor en Anne zijn gezellig met mij mee gelopen. Langs een klein steegje zagen we allemaal lichten en veel beveiliging voor een ingang staan. Zo nieuwsgierig als wij waren zijn we er naartoe gelopen en gevraagd wat hier te doen was. De beveiliger sprak geen Engels en we hebben ons verstaanbaar gemaakt via de App Google Translate. De man snapte meteen hoe het werkte en antwoordde snel terug dat we door de manager van de club (club Ci-Ci) uitgenodigd werden om de club gratis in te mogen, zonder memberpas. We hebben dit aanbod uiteraard niet afgeslagen en werden met de lift omhoog gebracht. Bovenaan de lift stonden er een vijftal vrouwen, verkleed in de meest chique kleding, om ons te ontvangen. De beveiliger heeft ons een rondleiding door de club aangeboden. Toen ik eenmaal de dansvloer in liep, schrok ik me rot... Dit is de meest chique tent die ik ooit heb gezien! De bar, podium, plafond en vloer zijn allen gemaakt van glitter en glamour. De spectaculaire lichten en goede muziek zorgden er meteen voor dat ik een feeststemming kwam.

We moesten aan een tafel gaan zitten en genieten van alles wat er om ons heen gebeurde. Bij ieder tafeltje stond een barman te wachten tot hij een drankje in kon schenken. Een live-zangeres maakte er nog een spectaculairder feest van. En als het allemaal nog niet beter kon worden, kregen we van de manager ook nog eens een fles champagne aangeboden van maar liefst €100,-! In de club heb ik voor het eerst mooie Chinese meiden gezien. De haren waren perfect gestyled en ook de make-up was in zachte vorm aanwezig. Ik heb ontzettend gelachen met iedereen die ik er ontmoet heb en er een onvergetelijke avond aan over gehouden. Morgen weer zo'n feestje? Dat zou niet gek zijn...

23 mei

Het wandelen begint inmiddels ‘gewoon' te worden. In plaats van te gaan lopen op de City Gate, heb ik besloten om een fiets te huren. Samen met de andere 3 meiden heb ik een tandem gehuurd. Kun je je voorstellen dat je 4 meiden giechelend op een tandem de muur af ziet komen rijden? De chinezen wisten niet wat ze zagen en wij zijn niet bij gekomen van het lachen. Nina en ik maakten er werk van om zo snel mogelijk aan de andere kant van de Gate te komen en de wagens in te halen. Je had de gezichten van de chauffeurs moeten zien, hilarisch. Ontspannen op de fiets heb ik alle wijken in Xian bekeken en daardoor wist ik meteen de leukste plekken te vinden. Het uitzicht vanaf de Gate is erg mooi en het contrast tussen de oude huizen en de moderne shoppingmalls is enorm.

Ik ben in een wijk terecht gekomen met allemaal verf- en kinderspullen. Ik zou zo de hele markt willen leegkopen... De Wilde Gans Pagode is een tempel dat in het jaar 708 gebouwd is om de Boeddhisten vanuit India onderdak te geven en hier de geschriften te bewaren. Het is tevens het logo van de stad. De pagode is me tegengevallen, waarschijnlijk omdat het bouwwerk lijkt op andere gebouwen die ik tot nu toe gezien heb en ik daardoor verwend ben. Op ten duur kun je niet meer optimaal genieten van een tempel/pagode/klooster, je bent dan verzadigd. De tuinen om de Pagode heen zijn netjes bijgehouden en de felle kleuren maken de tuinen een bezoek waard.
Verderop lag er een man bedelend op straat met daarnaast een hond met zogende puppy's. De puppy's zijn zo te zien net geboren en dat zorgt ervoor dat mijn moedergevoelens boven komen. ‘‘Wat een schatjes en wat wil ik ze graag mee naar huis nemen''. Helaas is dit me niet gelukt. Na alle inspanning is mijn maag behoorlijk gaan knorren. Ik dacht bij een pizzahut even snel iets mee te kunnen nemen, maar na het bekijken van de menukaart, met pasta's met tientallen diverse sauzen en keuze uit zo'n 50 pizza's, kreeg ik trek in alles. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de garnalen spaghetti met sambasaus. En wat was het lekker.

Na de lunch ben ik naar de Bell Tower gelopen. De houten toren werd gebouwd tijdens de Ming-dynastie, om de omgeving te domineren en te zorgen voor vroegtijdige waarschuwing van een aanval door rivaliserende heersers. Xian was namelijk een belangrijke militaire stad, dat je terugziet in de grootte (36 m hoog) en de historische betekenis van de houten toren. Het uitzicht is wederom super. Het mooiste aan de Bell Tower vind ik het plafond, door alle felle kleuren en de patronen die zorgen voor gezichtsbedrog. De Drum Tower heeft me overigens meer aangetrokken.


Ik heb mezelf weer eens overgegeven aan mijn vreetkick door Häage Dasz ijs te bestellen. De winkel is behoorlijk luxe met de loungebanken, spiegels en leren stoelen. In mijn coupe heb ik happy birthday chocolade gekregen omdat Nina zei dat ik jarig was. Wat kunnen we toch weer misbruik maken van de situatie...

Het is inmiddels alweer tijd voor de laatste trein, de nachttrein van Xian naar Beijing. Ik begin te wennen aan de treinen en vind het nog steeds hartstikke leuk om tussen de bevolking te slapen. Het is me opgevallen dat deze nachttrein het minste schoon is van alle treinen waarmee ik heb gereisd. Het toilet is zo verschrikkelijk smerig dat je alleen van de geur al misselijk wordt. Daar kwam nog eens bovenop dat ik me al niet goed voelde en de avond op het toilet heb beleefd. In de nacht voelde ik me al beter. Ik mag blij zijn dat m'n lichaam alles tot nu toe goed oppakt.

Ik sta te popelen om aan te komen in Beijing. De verwachting die ik van deze wereldstad heb is een moderne, Westerse stad waarbij er hopelijk wijken bewaard zijn gebleven in de oude staat. Mijn ervaring tijdens de afgelopen drie weken heeft geleerd dat mijn verwachting hard overtroffen is of dat het me tegen is gevallen. Ik probeer nog niets te verwachten van Beijing maar ik hoop er wijzer te worden van de Chinese cultuur en geschiedenis.

Reacties

Reacties

Pa en Ricky

Echt weer geweldig geschreven schat. Wat een enorme cultuur en wat een enorme inhoud heeft het leven daar in tegen stelling tot wat soms maar een mensen leven daar... maar waard is. Weet de waarden en je weet alles.
Oud chinees spreekwoord luid...(ik weet het niet meer)
Jammer....!!!

Kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!