Suzanne - India, Nepal, Tibet en China

Thailand 2011 - Tips in het land van de glimlach

Thailand wordt 'het land van de glimlach' genoemd. Ik heb de Thai inderdaad als erg vriendelijk ervaren, maar het beeld dat de Thai de hele dag door lachen begint langzaam te verdwijnen. Dit komt ongetwijfeld door de jarenlange toeristenindustrie-uitbuiting.

Veel mensen om mij heen hebben geen behoefte om richting Azië te gaan. Dit is voor Azië-liefhebbers moeilijk te begrijpen. Wij zijn onder de indruk van de vriendelijke bevolking, de prachtige natuur en de andere levenswijze van het Boeddhisme. De ontelbare tempels, monniken, nationaal parken, ongerepte stranden, diersoorten zijn een unieke ervaring. Het fijne aan Thailand is dat je als toerist wordt beschermd, omdat de inkomstenbron voor 80% uit toerisme bestaat en de Thai hier dankbaar voor zijn. Zonder de toeristen zouden zij zelf bij wijze van niets te eten hebben.

Om Azië voor de eerste keer te ontdekken, raad ik Thailand zeker aan. De meeste Thai spreken Engels in de bekende plaatsen en op de Zuid eilanden. Het is een backpackland, waardoor je voor weinig geld accommodaties, heerlijke maaltijden en de trein/bus/taxi naar de volgende bestemming kunt regelen. Overal heb je low-budget guesthouses en luxe hotels. Thailand heeft voor ieder wat wils, het land is 13 keer zo groot als Nederland, met in het Noorden de bergstammen en natuur (Chiang Mai, Chiang Rai), in Midden-Thailand historische religieuze plaatsen (Ayutthaya, Kanchanaburi) en in het Zuiden de prachtige stranden (Phuket, Koh Phi Phi). Als je het toerisme wilt ontwijken, kun je het beste naar het onbekende Oost-Thailand trekken.

Tip: Mijn favoriete Thailand websites: www.thailandonline.nl, www.thailandtravel.nl, of www.vanverre.nl.

Op 8 maart 2011 ben ik met mijn broer Ron naar Bangkok gevlogen. Twee en een halve week hebben wij hier doorgebracht. We hebben voor het zuiden van Thailand gekozen om naast de jungle trekkings in Kao Sok N.P., ook nog te kunnen genieten van de feesten, de mooiste stranden en de religeuze plekken op de Zuid eilanden. Hieronder volgen een aantal tips.

Tip: Ga naast het Grand Palace in Bangkok, ook naar Wat Arun en onbekende tempels in o.a. China Town. Huur een fiets en verken Bangkok op een veel rustigere manier. Let er wel op dat je voldoende water meeneemt, het fietsen door smalle straatjes met 35-40 graden Celcius zonder enige wind kan je zwaar komen te staan.

Tip: Neem vooral luchtige kleding mee, maar denk ook aan kleding voor het betreden van tempels, zoals een sarong (omknoopdoek) en shirts met korte mouwen om de schouders te bedekken. Een klamboe hoef je vrijwel nergens mee te nemen, zelfs in de jungle parken hebben ze deze hangen. Muggenspray is wel ondenkbaar, zowel voorkomende als genezende spray.

Tip: Voor de partyanimals is een bezoek aan een Ping Pong show onvermijdelijk. In de wijk Pantang in Bangkok vind je veel afgelegen barretjes waar de Ping Pong show gehouden wordt. Tientallen naakte dames komen het podium op, dansen aan de palen en vermaken het publiek. Dat je een 2 meter lang touw met scheermesjes eraan uit je 'gleuf' kon krijgen, dat wist ik nog niet. Te bizar voor woorden wat we er allemaal hebben zien gebeuren. De meisjes wisselden elkaar constant af: de een was gespecialiseerd in het dartpijl werpen en daarmee een ballon kapot te prikken, de ander in het vullen van een cola flesje met haar vagina en de ander juist weer in het werpen van een pingpong bal in een potje. Dit is dan ook waar de naam 'Ping Pong' show vandaan komt. Ik kreeg meteen medelijden met de vaak jonge meisjes, toch mag je deze beroemde show niet missen bij een bezoek aan Bangkok.

Tip: Haal geen eten bij de tentjes op straat; het vlees wordt vaak niet goed doorgebakken en de groenten en fruit worden met kraanwater schoongespoeld. Onze westerse maag is hier niet tegen opgewassen.

Tip: Vervoer: treinen, bussen, tuktuk, taxi's, je kunt je overal eenvoudig mee vervoeren in Thailand voor weinig geld. Denk er wel aan dat bekende treintrajecten snel vol kunnen zitten en je deze een paar dagen van te voren vastlegd.

Tip: Ervaar de nachttrein in Thailand, bijvoorbeeld van Bangkok naar Surat Thani. Om tussen de Thaise bevolking te slapen en een borrel te drinken in het café midden in de trein, geeft een leuke sfeer.

Tip: Probeer in elke plaats waar je komt de Thaise curry. In elk dorp wordt de curry apart gemaakt en je zult er van smullen. Geef wel zelf de pittigheid aan.

Tip: Tom Ka Kai soep: met kokosmelk en kip (en evt. pepers) is een aanrader. Met garnalen is de soep ook erg lekker.

Tip: In Zuid-Thailand ligt het Kao Sok National Park. Wij verbleven in een jungle hut, afgelegen van de rest van het park. Indien je geen last wilt hebben van overtollige insecten en niet van complete stilte om je heen houdt, kun je ook een lodge boeken aan het begin van het nationaal park. Een excursie naar het Chiew Lan Lake mag eigenlijk niet ontbreken. Je kunt hier een boottocht maken, verblijven in de hutjes aan het meer en diverse jungle trekkings maken.

Tip: Een olifantsafari is een geweldige ervaring. De meeste reisorganisaties raden veel olifantparken af vanwege de slechte behandeling van de dieren. Je kunt het beste aan de eigenaar van je verblijf vragen welk park wel goed staat aangeschreven en waar het veilig is. Wij zijn bij een vrij onbekend olifantpark geweest. De olifanten zagen er goed uit, mochten constant spelen in het water en kregen zo te zien voldoende voedsel. Dit park was opgebouwd tegen een berg, dus je raad het al: de olifant stapt met de reizigers via de keien en sloten naar boven toe. In het begin waren we best wel bang omdat de olifant ontzettend heen en weer gaat en je jouw leven aan het dier toevertrouwd. Op ten duur raak je eraan gewend en ga je er ontzettend van genieten. Boven aan de berg werden de olifanten gewassen, kregen zij bananen en heeft er zelfs één olifant een deuntje gespeeld op de mondharmonica. Na een half uur boven geweest te zijn, moesten we weer naar beneden. Op de terugweg ben ik zelfs in zijn nek gaan zitten. Geweldig om mijn handen op zijn hoofd te zetten, zijn slurf nieuwsgierig naar mijn gezicht toe te zien komen en ik zijn oren tegen mijn voeten aan voel drukken. Kortom: mis dit niet!

Tip: Als je van cultuur houdt, moet je de plaatsen Kanchanaburi en Ayutthaya zeker niet overslaan. En indien je van plan bent om naar de bergstammen te trekken, ga dan naar plaatsen in het afgelegen Noorden toe, en niet naar de stam'attracties' in Chiang Mai.

Tip: Koh Phi Phi is een paradijs op aarde. Zorg er wel voor dat je vroeg in de ochtend de boot pakt en naar de verschillende baaien vaart, anders heb je de tientallen boten van de toeristenstroom om je heen. O.a. Maya Beach (film ''The Beach'' met Leonardo Dicaprio) is erg mooi en Phi Phi Le waar je ontzettend mooi kunt snorkelen. Je kunt op het hoofdeiland Phi Phi verblijven (hotels snel uitverkocht en duurder) of op een eiland in de buurt, zoals Krabi. Krabi heeft gezellige winkels maar geen bijzonder strand. In het Zuiden zijn er ook tal van nationaal parken zoals Phang Nga Bay N.P.

Tip: Phang Nga Bay N.P. combineren met het moslimdorp Phang Li. De vrouwen lopen met een hoofddoek op, maar de meeste kinderen zijn vrij om te kiezen of zij het wel/niet op doen. Bier is in het dorp niet verkrijgbaar, helaas voor de mannen... Wij zijn hier in ongeveer 2 uur naar het marktje geweest en een school bezocht. De kinderen zijn erg nieuwsgierig en kunnen al goed Engels. Zo werd mij door een 6-jarig meisje verteld: ''Ah, the Netherlands with football last year. You were really good!'' (i.v.m. WK 2010). De huizen staan in dit dorp op palen, in de hoop dat de huizen bij overstromingen blijven staan. Nadat we een week weg waren, kregen we het bericht dat Phang Li overstroomd was. Een aantal huizen waren weggespoeld, dit deed me veel aangezien ik een paar dagen eerder nog met de mensen in contact was geweest.

Tip: Koh Samui is ideaal als je bij wilt komen op het strand, 's avonds zin hebt in een groot feest en daarnaast ook culturele tempels wilt zien. Het eiland staat bekend om de Wat Phra Yai, oftewel de Big Buddha. Je kunt hier ook een tegel kopen, deze zelf beschrijven en het dak van een tempel hiermee dichten. Als je nog eens terugkomt in Thailand, zie je misschien je eigen geschreven tekst terug op één van de daken. Je hebt er ook de grandfather and grandmother rock (je gaat vanzelf zien wat er mee bedoelt wordt), gemummificeerde monnik, een tijgeropvanghuis, watervallen, olifantenkampen, talloze tempels en diverse avondmarkten. Koh Samui heeft zijn eigen vliegveld, wat ideaal is voor de terugreis. Je hoeft dan niet eerst 20 uur naar Bangkok te reizen met de ferry/bus/trein.

Tip: Thailand is grotendeels opgezet door de Chinezen. Bij de vele tempels halen mensen de Chinese Boeddha en de Indische/Thaise Boeddha door elkaar. Je kunt hier de Thai mee kwetsen, wees dus voorzichtig met de uitspraken die je hierover doet.

• De Indische/Thaise Boeddha of 'Gautama' (van prins Siddharta Gautama) staat symbool voor wijsheid en spiritualiteit. Ze hebben verschillende symbolische houdingen (mudra's). De Indische/Thaise Buddha heeft een slanker postuur dan de Chinese en is te herkennen aan de lange oorlellen en bolvormige knot op zijn hoofd.
  • De Chinese Boeddha oftewel 'Dikbuik Boeddha' of 'Happy Boeddha' wordt afgebeeld als een kale man met een dikke buik en een vrolijke lach. De Chinese Boeddha staat symbool voor geluk, gezondheid, blijdschap, succes en welvaart.

Tip: Overal in Thailand zijn Boeddha beelden te koop. In Azië wordt er gezegd dat je een Boeddha beeld nooit zelf moet kopen maar deze gegeven moet worden voor geluk. Dit is echter in Thailand niet het geval, hier kun je het beeld gerust voor jezelf kopen. Iedere dag (zondag-zaterdag) waarop je geboren bent heeft zijn eigen Boeddha beeld en nog één extra voor de mensen die niet weten wanneer ze geboren zijn. Ik ben op een zaterdag geboren, en dus heb ik het Boeddha beeld van de zaterdag voor mezelf gekocht.

Tip: Steek bij een tempel wierook aan, ontspan en geniet van de aromatische geur. Wierook bestaat uit een mengsel van kruiden, bloemen, planten en hars van de Boswellia boom. Het wordt vaak gebruikt als offer voor de Goden tijdens de gebeden maar ook voor concentratie en rustgeving.

Tip: Thaise massage, je voelt je na afloop als herboren.

Tip: Sluit je vakantie af met een minder bekend eiland, zodat je hier een aantal dagen bij kunt komen in 'luxe'. Snorkelen, het boek lezen wat de hele vakantie al in je tas zit en uitgebreid genieten van de Thaise keuken. Koh Tao, Koh Kood, Koh Mak en Koh Phangan zijn hier voorbeelden van.

In het fotoalbum vind je meerdere foto's van het mooie Thailand. Ik hoop dat je iets hebt aan de bovenstaande tips. Mocht je meer willen weten, laat dan hieronder een bericht achter. Ik zal er z.s.m. op reageren.

Liefs, Suzanne