Suzanne - India, Nepal, Tibet en China

Marrakech 2011 - Ouzoud waterfalls

De vierde dag zijn we de souks ingedoken en hebben we rustig aangedaan. Een goed restaurant opgezocht aan het Djemaa el Fna, toch nog even naar moskee Ben Youssef gewandeld en de souvenirs ingeslagen. Uiteraard weer genoten van de verse muntthee, heerlijk. Ook hebben we typisch Marokkaanse zoete koekjes gekocht, een hele doos vol waarbij je na 5 koekjes al misselijk begint te worden.

We wilden toch nog graag een dag door het mooie Hoge Atlas Gebergte trekken. We hebben weer een gids met bus gehuurd en naar het plaatsje Ouzoud gereden. Dit dorp staat bekend om de 120m hoge watervallen. Bovenaan de waterval moesten we eerst door een marktje met ontelbaar veel ezels (welke voor leuke foto's zorgden). Op de markt staan veel verschillende kruiden, kippen, speelgoed en kleding. De kruiden zorgden voor een heerlijke geur waardoor je meteen honger kreeg. We kwamen langs een Argan olie winkel. Drie vrouwen haalden de noten uit elkaar en maakten hiervan de zachte olie en pindakaas. Je mocht de pindakaas proeven (heerlijk) en ik heb één van de vrouwen ook nog geholpen met de noten te kraken. De mannen kochten de Argan olie en zalfjes in.

We trokken verder naar de watervallen. Eenmaal boven aangekomen, zagen we de weg naar beneden waar we niet vrolijk van werden. Stijle en glibberige weggetjes lagen voor ons. Leuk om te bedenken dat we uiteindelijk ook weer naar boven moesten haha. Wilde Magot apen kwamen ons een bezoekje brengen, leuke beesten maar wel eigenwijs. Beneden aangekomen waren we verbaasd over de omvang van de waterval. Ook dit verwacht je niet van Marokko, overal groen, Europeaanse cafés en de mooie watervallen om je heen. De afstand die we af hebben gelegd om dit te zien, was het meer dan waard.

We hebben ons goed vermaakt in Marrakech maar we zijn ook weer blij om naar huis te gaan. We verlangen naar schone lucht, een boterham met ham en vooral naar zoute gerechten.