Suzanne - India, Nepal, Tibet en China

Marrakech 2011 - Sprookje van 1001 nacht

De reden dat ik naar Marrakech toe wil is omdat het niet voor niets 'sprookje van 1001 nacht' genoemd wordt. Het mysterieuze trekt me aan in deze stad en ik ben benieuwd wat ik er ga treffen. Samen met mijn broer en stiefvader vliegen we op 14 oktober 2011 naar het warme Marrakech.

De tweede dag in Marrakech: je luchtwegen zijn dichtgeslibd, je bent minstens 10x verdwaald en je tanden vallen eruit door de zoetigheid.

Gelukkig sliepen we in een Riad, huis met binnentuin (komt van Aladin's lamp), vlakbij het Djemaa el Fna, maar toch afgelegen zodat de overlast mee viel. Zo'n tien keer per dag hoor je wel de moslims hun gebeden opzeggen door de microfoons, maar dit heeft wel iets typisch. Het hoort er bij...

Elke ochtend ontbeten we in de Riad met honingbrood, wat ontzettend zoet is maar wel erg lekker. De meeste Marokkanen presteren het dan ook nog om er jam op te doen zodat het nóg beter smaakt. Verse jus en vers fruit is dan ook overal verkrijgbaar.

De souks (overdekte markten) zijn erg rommelig, de scooters rijden je omver en sommige verkopers blijven maar aandringen. De eerste dag moet je hier ontzettend aan wennen maar na een aantal dagen ga je het zelfs nog leuk vinden. Overal in de stad vind je restaurants met heerlijk eten. Het Marokkaanse gerecht couscous is een aanrader. En ook de verschillende kip- en rundvleesgerechten, klaargemaakt in een tajine (schaal met kegelvormige deksel) zijn lekker. Het is erg leuk om souvenirs te halen in de souks, overal kun je typisch Marokkaanse theeglazen, potjes, riad's, sjaals, manden sleutelhangers etc. kopen voor weinig geld. Tenminste, als je goed kunt onderhandelen.

Te voet zijn we naar Le Jardin Majorelle gelopen, de tuinen van Yves Saint Laurent. Het ligt in het nieuwe stadsgedeelte. Je zou zeggen dat je met een kaart goed uit te voeten kunt komen, maar alle straatjes lijken op elkaar en door de complete chaos in de stad, kunt je het verschil niet meer opmerken tussen een straat of een steegje. Na drie kwartier wandelen kwamen we aan. Veel cactussen en andere boomsoorten staan er netjes bij. Een kleurrijke fontein, blauwe deuren, gele bloempotten kleuren het mooi op. Je verwacht dit niet in het rose/oranje achtige Marrakech.

Tip: Riad Nomades. De Riad is zeer centraal, maar toch rustig gelegen. Service is er perfect, Franse eigenaar erg vriendelijk en geeft allerlei handige tips.

Tip: Spreek met alles van te voren de prijs af. Doe je dit niet, krijg je veel gezeur achteraf en dringende mensen om je heen.